PandemicFlu GR

ΣΟΒΑΡΗ ενημέρωση για την πανδημία γρίπης

Το συνέδριο για τη γρίπη

with 9 comments

Αρτι αφιχθείς από τις διακοπές, ύστερα από αρκετές ημέρες χαλάρωσης και απουσίας από τη δουλειά αλλά και το blog. Αμέσως μετά την επιστροφή μου, αποφάσισα να παρακολουθήσω το συνέδριο για τη γρίπη και τις πολιτικές δημόσιας υγείας το οποίο έγινε τη Δευτέρα και Τρίτη 7-8 Σεπτεμβρίου στο Caravel. Ήταν αρκετά ενδιαφέρον, είχε πάρα πολύ κόσμο (ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα και αρκετοί απ’έξω), και πέτυχα και μερικές κάμερες να παραφυλάνε…

Δεν έχω τη δυνατότητα να σας πω την περίληψη όλων όσων ελέχθησαν, χωρίς να αδικήσω το περιεχόμενο του συνεδρίου. Σε μεγάλο βαθμό θα έπρεπε απλά να επαναλάβω πράγματα που ήδη έχω αναλύσει και εξηγήσει μέσα από το PandemicFlu GR. Κράτησα όμως μερικά μικρά ενδιαφέροντα highlight στα οποία αξίζει να αναφερθώ:

Πρώτον, στην ομιλία του λοιμωξιολόγου, καθηγητή και πρώην προέδρου του ΚΕΕΛΠΝΟ κ. Σαρόγλου. Ο κ. Σαρόγλου ανέφερε σε κάποια φάση οτι έκανε με την ομάδα του μια εκτίμηση κινδύνου (risk assessment) για την πανδημία, και εκτίμησε οτι απαιτούνται 185 κρεββάτια εντατικής επιπλέον στα νοσοκομεία. Δυστυχώς δε παρέθεσε περισσότερα δεδομένα για τη μεθοδολογία που ακολούθησε, όμως το συμπέρασμα έχει από μόνο του τεράστια αξία. Και αποτελεί ένα «ορόσημο», ένα benchmark αλλά και ένα αίτημα που θα πρέπει να θέσει η κοινωνία προς την πολιτεία. Μη ξεχνάμε οτι έχουμε προεκλογική περίοδο. Αν ήμασταν σοβαρό κράτος και κυρίως σοβαροί πολίτες, θα έπρεπε να κριθεί τόσο η τωρινή όσο και η επόμενη κυβέρνηση για το αν καταφέρουν να καλύψουν αυτό το στόχο.

ICU

Φυσικά το να στήσεις σε χρόνο dt τόσα κρεββάτια εντατικής δεν είναι καθόλου εύκολο, θα ήταν όμως πιο εύκολο αν είχαμε ξεκινήσει 3 μήνες πριν την προσπάθεια, και σε κάθε περίπτωση υπάρχουν τρόποι. Με άμεσες προσλήψεις νοσηλευτών και ιατρών, ταχύρρυθμη εκπαίδευση από τους εντατικολόγους και ανακατανομή του προσωπικού (ώστε παλιό+νέο να είναι μαζί) θα μπορούσε να πετύχει το εγχείρημα.

Γιατί όμως χρειαζόμαστε 185 κρεββάτια εντατικής? Να το πω με απλά λόγια, μέχρι στιγμής έχουμε 10-12 βαριά περιστατικά γρίπης που χρειάστηκαν ΜΕΘ σε διάστημα 3 μηνών. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ ξέρουν πολύ καλά οτι οι ΜΕΘ είναι τελείως κορεσμένες. Κατά κανόνα για να μπεί κάποιος βγαίνει κάποιος άλλος και πάει σε κανονικό θάλαμο (ενίοτε αυτό είναι και επικίνδυνο). Ήδη λοιπόν τα βαριά αυτά περιστατικά γρίπης με το ζόρι χωρέσαν στο σύστημα· μάλιστα κάποιοι χρειάστηκε να μεταφερθούν από νοσοκομείο σε νοσοκομείο για να βρούν κρεββάτι. Φανταστείτε λοιπόν τι έχει να γίνει από δω και πέρα, αν αντί 10 βαριά περιστατικά το τρίμηνο φτάσουμε να έχουμε 10 βαριά περιστατικά την εβδομάδα! Θα μου πείτε: είναι σίγουρο αυτό? Σίγουρο δεν είναι, όμως είναι αρκετά πιθανό, και σε κάθε περίπτωση ακόμη κι αν δε φτάσουμε αυτή τη συχνότητα είναι απόλυτα βέβαιο οτι θα έχουμε αυξημένη συχνότητα βαρέων περιστατικών όσο θα προχωράμε προς το χειμώνα.

Πάμε τώρα στο δεύτερο highlight, το οποίο ήταν από την ομιλία του λοιμωξιολόγου κ. Σωτήρη Τσιόδρα, μια ψύχραιμη φωνή που δυστυχώς έχω καιρό να δω στα κανάλια. Θυμάστε οτι έχω εκφραστεί και σε προηγούμενο post θετικά γι’αυτόν, και η ομιλία του μου επιβεβαίωσε την εντύπωσή μου αυτή. Ο κ. Τσιόδρας λοιπόν μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στα περίφημα ταχέα τεστ για τα οποία εξήγησε αναλυτικά τους περιορισμούς τους και χωρίς επιφυλάξεις τόνισε οτι ΔΕΝ έχουν θέση στην αντιμετώπιση της πανδημίας γρίπης. Εντυπωσιάστηκα από την ευθύτητά με την οποία διατύπωσε τις (σωστές χωρίς αμφιβολία, όπως έχω εξηγήσει ήδη) απόψεις του για τα ταχέα τεστ.

Επιπλέον όμως πήγε και ένα βήμα παραπέρα. Θυμάστε εκείνο το περίφημο δημοτικό ιατρείο γρίπης που εγκαινίασαν παρέα ο υπουργός υγείας και ο δήμαρχος Αθηναίων? Λοιπόν ο κ. Τσιόδρας ανέφερε στο ακροατήριο οτι επισκέφθηκε πριν λίγες μέρες το ιατρείο αυτό και μίλησε με τους ιατρούς που το στελεχώνουν. Και πληροφορήθηκε οτι στις δύο εβδομάδες λειτουργίας του, το επισκέφθηκαν 120 άτομα. Έγινε ταχύ τεστ σε ΟΛΟΥΣ αυτούς (μα βρε παιδί μου, και οι 120 πια είχαν τυπικά συμπτώματα γρίπης???), και… δεν ανιχνεύθηκε ΟΥΤΕ ΕΝΑ θετικό αποτέλεσμα!! Αυτό θα πει «σωστή αξιοποίηση των κρατικών πόρων»…

Σοβαρά τώρα, το στοιχείο αυτό είναι συγκλονιστικό, και αντικατοπτρίζει τον ερασιτεχνισμό με τον οποίο το υπουργείο αντιμετωπίζει τα πράγματα. Προσπαθούν να φανούν οτι κάνουν κάτι ενώ στην πραγματικότητα έχουν διαλύσει τα πάντα και κάνουν κινήσεις εντυπωσιασμού. Και κάτι παραπάνω: δε διστάζουν να ξοδέψουν μεγάλα ποσά από τους πόρους του υπουργείου, μόνο και μόνο για να κάνουν τη φιγούρα του υπουργού. Παλιότερα είχα αναρρωτηθεί για τις θερμικές κάμερες στα αεροδρόμια: πόσους άραγε εντόπισαν? Πιθανότατα κανέναν (αλλιώς θα μας το είχαν πει)… Πόσο κόστισαν? Πιθανότατα κάποια εκατομμύρια… Όλα αυτά για να πει ο υπουργός οτι «θωράκισε τη χώρα». Τώρα το έργο ξαναπαίζεται με τα ταχέα τεστ, και ποιός ξέρει με τι άλλο. Δε ξέρω, μπορεί να πουν οτι θα ανοίξουμε ένα εργαστήριο RT-PCR σε κάθε νοσοκομείο για να εξετάζει ρινοφαρυγγικά δείγματα για τη γρίπη… Εκεί να δείτε σπατάλη πόρων 10 φορές περισσότερο από τα ταχέα τεστ, τη στιγμή που το ίδιο το ΚΕΕΛΠΝΟ στην περίφημη οδηγία του λέει οτι η εργαστηριακή επιβεβαίωση της γρίπης θα πρέπει να γίνεται μόνο για τα βαρειά περιστατικά που χρήζουν νοσηλείας.

Για το τέλος, θα ήθελα για πρώτη φορά να σχολιάσω έναν αρνητικό πρωταγωνιστή του συνεδρίου, τον καθηγητή, πρόεδρο της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρίας και πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών κ. Κωσταντόπουλο. Η ομιλία του ήταν τραγική και ήταν στο ύφος των ομιλιών που εκφωνούσαν οι καθηγητές το ’60 και το ’70. Καθόλου επιδημιολογική σκέψη, καθόλου παράθεση στοιχείων και κριτική θεώρηση κλινικών μελετών, μόνο καταφυγή στην «καθηγητική αυθεντία» και στην «ημετέρα εμπειρία». Επιστημονική τεκμηρίωση μηδέν, και υψηλός βαθμός αυθαιρεσίας.

Ισχυρίστηκε π.χ. ο κύριος καθηγητής χωρίς να παραθέσει στοιχεία οτι οι έγκυες στην Ελλάδα δε διατρέχουν κίνδυνο για τη γρίπη και επομένως δε χρειάζεται να εμβολιαστούν. Άσχετα όμως με την ανάγκη εμβολιασμού, όλες οι μελέτες στον κόσμο τόσο για την εποχική όσο και για την πανδημική γρίπη δείχνουν με συνέπεια οτι οι έγκυες είναι σε αυξημένο κίνδυνο για βαριά νόσηση από τη γρίπη. Αυτό του επεσήμανε κατά τη συζήτηση και ο καθηγητής κ. Σαρόγλου, διαψεύδοντας ουσιαστικά τον κ. Κωνσταντόπουλο, ο οποίος με τη σειρά του δεν μπήκε καν στον κόπο να απαντήσει στον κ. Σαρόγλου! Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Κωνσταντόπουλος πέταξε το νούμερο 70% ως «το ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης που χρειάζεται για να έχουμε ανοσία αγέλης από τη γρίπη». Στο θέμα έχω αναφερθεί και παλαιότερα, και έχω εξηγήσει οτι το ποσοστό εξαρτάται από το νόσημα και την παράμετρο Rο, και για τη γρίπη (όπου Ro = 1.5) το ποσοστό είναι 33%. Ακριβώς αυτό επεσήμανε στον κ. Κωνσταντόπουλο και κάποιος από το ακροατήριο, ρωτώντας πως προκύπτει το 70%. Η απάντηση του κ. καθηγητή επί λέξει: «Οι επιδημιολόγοι μας λένε 30%, άλλοι λένε 50%, πάντως η εμπειρία μας δείχνει οτι χρειάζεται 70% για να έχουμε ανοσία αγέλης»!!! Η επιστήμη λέει μέρα, αλλά η «ημετέρα εμπειρία» λέει νύχτα! Τα σχόλια περιττεύουν…

Κλείνοντας να προσθέσω κάτι άλλο που μου έκανε εντύπωση από το συνέδριο. Το ακροατήριο εκτός από το μέγεθός του, ήταν και πολύ παθιασμένο στις ερωτήσεις που έκανε στους ομιλητές, ενίοτε και επιθετικό. Μου έδωσε την αίσθηση οτι «διψούσε» για πληροφόρηση, και προσπαθούσε να καλύψει το επικοινωνιακό κενό που έχει αφήσει η πολιτεία. Επίσης διαισθάνθηκα οτι (όχι άδικα) υπάρχει τεράστια δυσπιστία στον χειρισμό του θέματος της πανδημίας από την πολιτεία. Λογικό, αν κανείς παρακολουθούσε τις ομιλίες στο συνέδριο των κ.κ. Ευσταθίου και Πιερρουτσάκου, οι οποίοι ηγούνται του ΕΚΕΠΥ και του ΚΕΕΛΠΝΟ αντίστοιχα. Εμένα τουλάχιστον μου προκάλεσαν σοβαρή δυσπιστία για το κατά πόσον έχουν επαφή με τη ζώσα πραγματικότητα…

Written by hawkeye

11 Σεπτεμβρίου 2009 στις 10:45

Αναρτήθηκε στις Γρίπη των χοίρων

9 Σχόλια

Subscribe to comments with RSS.

  1. Καλή επάνοδο από τις διακοπές.
    Εδώ και αρκετό καιρό υπάρχει μια (ενορχηστρωμένη) επίθεση από γνωστούς σκεπτικιστές και εναλλακτικούς εναντίον του εμβολίου της πανδημίας που ενισχύεται με την μη σταθερή τοποθέτηση μερικών «αυθεντιών» όπως περιέγραψες.
    Το αποτέλεσμα είναι ότι στο ιατρείο μου στην Καβάλα να ασχολόυμαι πιο πολύ με το να αλλάξω την άποψη στους δυσπιστους ερωτούντες παρά με την ίδια τη γρίπη(ούτε ένε πιθανό περιστατικό !!!).
    Πιστεύω λοιπόν ότι πέρα από την ίδια τη γρίπη πρέπει να ξεκινήσει η προσπάθεια ξεριζώματος από την κοινή γνώμη όλων αυτών των ζιζανίων που μόνο την καχυποψία ενισχύουν και δε μας αφήνουν να κάνουμε τη δουλειά μας.

    Μιχάλης Σ

    11 Σεπτεμβρίου 2009 at 22:43

    • Έχεις απόλυτο δίκιο. Επέτρεψέ μου να επανατοποθετήσω τη σκέψη σου:
      Ποιά είναι τα ζιζάνια που πρέπει να ξεριζωθούν?
      Από τη μια είναι οι διάφοροι τσαρλατάνοι («εναλλακτικοί», «ομοιοπαθητικοί», κλπ). Από την άλλη όμως είναι και όλοι εκείνοι οι συνάδελφοι ιατροί (που δυστυχώς είναι πολύ) οι οποίοι δεν έχουν υιοθετήσει σαν τρόπο σκέψης τουλάχιστον (αν όχι σαν τρόπο κλινικής πρακτικής) το evidence-based medicine.

      Όπως είχε γράψει στο New England Journal of Medicine η πολύ γνωστή πρώην εκδότης του η Marcia Angell:

      Δε μπορεί να υπάρχουν δύο είδη ιατρικής: κλασσική και εναλλακτική. Υπάρχει μόνο η ιατρική που έχει δοκιμαστεί επαρκώς, και η ιατρική που ΔΕΝ έχει δοκιμαστεί επαρκώς. Ιατρική που έχει αποτέλεσμα, και ιατρική που μπορεί να έχει ή μπορεί να μην έχει αποτέλεσμα.

      Αυτή είναι η μοναδική ειδοποιός διαφορά μας από τους «εναλλακτικούς»: οτι η κλασσική ιατρική λειτουργεί με κλινικές μελέτες (τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές, μετααναλύσεις, κλπ), ενώ οι άλλοι λειτουργούν με ανοησίες («ο Hahnemann λέει…»). Δεν είμαι κατά των ομοιοπαθητικών per se. Είμαι κατά όποιου λέει κάτι χωρίς να το αποδεικνύει με την κατάλληλη επιστημονική μέθοδο.

      Επειδή όμως και η «κλασσική» ιατρική είχε κι αυτή περάσει από την εποχή των αυθεντιών, ακόμη δεν έχει περάσει ολοκληρωτικά στην εποχή της τεκμηρίωσης. Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι όλοι εμείς οι ιατροί να αρχίσουμε τουλάχιστον να σκεφτόμαστε με όρους evidence-based medicine και όχι με όρους «εγώ δίνω το τάδε φάρμακο και έχει αποτέλεσμα» ή «ο καθηγητής τάδε λέει αυτό».

      Αν δε το κάνουμε είμαστε ίδιοι με τους τσαρλατάνους που έχουμε απέναντί μας.

      hawkeye

      14 Σεπτεμβρίου 2009 at 13:59

  2. ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΜΟΥ ΛΥΣΕΙ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ? ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΗ ΓΡΙΠΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΕΛΑΦΡΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΝΟΜΙΖΟΝΤΑΣ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ ΚΡΥΩΜΑΤΑΚΙ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ? ΚΑΙ ΑΝ ΝΑΙ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ? ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ

    maria tsomokou

    11 Σεπτεμβρίου 2009 at 23:48

    • δεν υπάρχει πρόβλημα.

      Μιχάλης Σ

      12 Σεπτεμβρίου 2009 at 10:46

    • Ακριβώς. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

      hawkeye

      14 Σεπτεμβρίου 2009 at 13:35

  3. Σωστά Μιχάλης Σ, έχεις απόλυτο δίκιο. Η κλασική ιατρική μας έχει απολύτως κερδίσει, για αυτό λοιπόν όταν thimerosal και squalene βρίσκονται μέσα στο πειραματικό εμβόλιο Η1V1 κανένας δεν λέει τίποτα για αυτό. Οι σκεπτικιστές φίλε είναι αυτοί που το έχουν ψάξει περισσότερο και δεν εμπιστεύονται την ζωή τους σε κάτι ρομποτάκια σαν και εσένα.

    http://vactruth.com/2009/09/11/ingredients-found-in-spermicides-cleaners-and-cosmetics-along-with-thimerosal-and-squalene-present-in-experimental-h1n1-vaccine/

    Dim

    15 Σεπτεμβρίου 2009 at 19:22

    • Τόσο ψαγμένος που δεν καταλαβαίνεις τι γράφει στο link αυτό.

      Αφήνω το σχόλιό σου, μαζί με το link το οποίο φωνάζει από μακριά για το πόσο σοβαρό και τεκμηριωμένο είναι. Το αφήνω για να το δούν οι αναγνώστες του blog.

      Αν όμως ξαναπροσβάλεις άλλους που σχολιάζουν στο PandemicFlu GR, το σχόλιό σου θα σβήνεται πάραυτα. Ομοίως αν τυχόν αρχίσεις να μας βομβαρδίζεις με παρόμοια links, μόνο και μόνο γιατί δεν έχω το χρόνο να μπω στο παιχνίδι να σου απαντήσω αναλυτικά με βάση τη βιβλιογραφία.

      Συγνώμη αν δε σου αρέσει, αλλά εγώ βάζω τους κανόνες εδώ, τους βάζω δημόσια και κρίνομαι γι’αυτό απ’όλους. Αν θες άνοιξε δικό σου blog και πες ότι θες σε όποιον θέλει να σ’ακούσει.

      hawkeye

      15 Σεπτεμβρίου 2009 at 19:48

  4. Συνάδελφε hawkeye είμαι εξοικιωμένος με τέτοιου είδους «επιθέσεις» διάφορων ομοιο- ολιστικο- εναλλακτικών θεραπευτών- αγυρτών. Το εμβόλιο δεν είναι πειραματικό και η ιατρική σε αντίθεση με τους αγύρτες έχει όντως προσφέρει στην ανθρωπότητα.
    Ένα ενδιαφέρον άρθρο που διαλύει κάθε επιχείρημα του κάθε Mercola είναι το ακόλουθο:

    http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=1296

    Μιχάλης Σ

    15 Σεπτεμβρίου 2009 at 21:19

  5. Ο κ. Κωνσταντόπουλος θα μιλήσει,προφανώς μόνος,την Τετάρτη 14/10 στο Κάραβελ με θέμα «Νέα Γρίπη-Πρόληψη και Αντιμετώπιση.Από την πρόσκληση δεν είναι σαφές αν εκφράζει την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία (για την οποία δεν έχω γνώση αν μέχρι στιγμής έχει κάνει κάποια ανακοίνωση,παρέμβαση ή κάτι άλλο) ή τις προσωπικές του απόψεις. Θα ήθελα να ήμουν εκεί, αλλά διαμένω εκτός Αθηνών. θα μπορέσει άραγε κάποιος να μας ενημερώσει τι θα πει γιατί η θέση του είναι βαρύνουσα και δεν τον αγνοούν τα ΜΜΕ.Μετά την ομιλία θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση και κοκτέιλ.

    Δημήτρης Π.

    12 Οκτωβρίου 2009 at 01:19


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: